چهل نکته کوتاه و خواندني درباره حرم امام رضا عليه السلام
 
بهترین وبلاگ برای همه ایرانیان
خوش آمدید

چهل نکته کوتاه و خواندني درباره حرم امام رضا عليه السلام

چهل نکته درباره حرم امام رضا(ع)

 نکته1

در سال 203 و به قولى 202 هجرى قمرى که حضرت رضا عليه السلام در طوس به شهادت رسيدند بدن مطهر آن امام همام را در باغ حميد بن قحطبه و در کنار قبر هارون خليفه عباسى به خاک سپردند و نخستين بناى حرم مطهر همان بقعه هارون الرشيد است که بعدها حرم را روى ديوارهاى قديمى آن بنا نهادند و از آن به بعد طوس به مشهد الرضا تغيير نام يافت.

نکته2

در سال 400 هجرى قمرى به دستور سلطان محمود غزنوى بناى بقعه و حرم تجديد بنا و مناره‎اى بر آن افزوده شد و پس از آن در زمان‎هاى مختلف اقداماتى به مرور صورت گرفته است .

نکته3

سنگ مرقد نخستين که براي مشخص نمودن مدفن امام بر زمين نصب شده، سنگ بناي ساخت ضريح هم بوده است. آنچه مسلم است تا قرن هشتم هجري قمري ضريحي بر مضجع شريف نصب نبوده است.

نکته4

در ابتدا حرم مطهر به صورت بنايي ساده، با مصالح ويژه آن دوران بنا شده بود، چنانکه بقعه مطهر تنها يک در ورودي ساده در پيش روي مبارک داشت و داراي تزئيناتي مختصر به سبک آن زمان بود.

نکته 5

مشهور است که از زمان صفويان گذاشتن ضريح بر مرقد امام مرسوم شده است و برخي احتمال دادند که ساخت ضريح از عصر تيموريان متداول گشته است.

نکته6

28 هزار لامپ در حرم امام رضا عليه السلام روشن مي‎باشد، که اکنون علاوه بر 28 هزار شعله برق، شش هزار لوستر نيز در ابعاد مختلف و با قدمت‎هاي طولاني مورد استفاده قرار گرفته است.

نکته7

ضريح اول، ضريحي چوبي بوده، با تسمه‎هاي فلزي و پوششي از صفحات طلا و نقره. اين ضريح در زمان شاه طهماسب صفوي يعني سال 957 هجري قمري ساخته و بر روي صندوق چوبي مضجع منور نصب مي‎شود. در سال 1311 همزمان با تعويض صندوق به دليل فرسودگي پايه‎ها ضريح برچيده شده، پوشش طلا و نقره و جواهرات آن از چوب‎ها جدا و به خزانه آستان قدس منتقل مي‎شود.

نکته8

ضريح دوم، ضريحي بوده فولادي مرصع، معروف به ضريح نگين نشان. اين ضريح در سال 1160 به دستور شاهرخ فرزند رضا قلي ميرزا نوه نادرشاه ساخته و به وقف بر فراز مرقد شريف نصب مي‎شود. ضريح فولادي يا ضريح نگين نشان سقف نداشته، پنجره‎ها و شبکه‎هاي چهار طرف آن داراي گوي و ماسوره‎هايي بوده است که با نگين‎هاي کوچک ياقوت و زمرّد تزيين يافته و تعداد آنها به 2000 بالغ مي‎شده است. به دليل وضعيت ويژه اين ضريح ذيلاً به عين کتيبه آن اشاره مي‎شود. «نياز رحمت ايزد مستعان، و تراب اقدام زوّار اين آستان ملک پاسبان، سبط سلطان نادر شاه الحسيني الموسوي الصفوي، بهادرخان به وقف و نصب اين ضريح و قبه‎هاي مرصع چهار گوشه ضريح مقدس مبارک موفق گرديد. ( سنه 1160قمري) »

نکته9

در زمان توليت ميرزا سعيدخان براي مصون ماندن نذورات داخل ضريح دوم ، شبکه و پوشش طلايي روي ضريح منور قرار مي‎گيرد، و بدين ترتيب سقف آن پوشش مي‎يابد. اين ضريح به دليل وقف دائمي بودن تا قبل از شروع عمليات جايگزيني و نصب اخير ضريح مطهر جديد يعني پنجمين ضريح بر مضجع شريف و زير ضريح پيشين قرار داشت. ضمن عمليات اخير محل نصب اين ضريح تغيير يافت و به قسمت تحتاني حرم مطهر منتقل گرديد.

نکته10

در عصر پادشاهي فتحعلي شاه قاجار ضريحي فولادي و ساده به ابعاد (3×4) و ارتفاع 2 متر ساخته و روي ضريح نگين نشان (ضريح دوم) نصب مي‎شود که در اصل ضريح سوم محسوب مي‎شود.

نکته11

سقف ضريح سوم با چوب‎هاي طلاکوب پوشش داشته و در سمت پايين ضريح در کوچک مرصعي قرار داشته است. به دليل کوچکي و غير مناسب بودن اين ضريح پس از مدتي برداشته شده و به جاي آن ضريح چهارم نصب مي‎گردد. در حال حاضر اين ضريح در موزه مرکزي آستان قدس رضوي در معرض تماشاي بينندگان قرار دارد.

نکته12

ضريح چهارم ضريح ملمع يا ضريح طلا و نقره، معروف به شير و شکر است، اين ضريح در سال 1338 بر روي ضريح نگين نشان يا ضريح دوم نصب مي‎گردد.

نکته13

طراحي ضريح چهارم توسط مرحوم استاد حافظيان انجام يافته و تحت نظارت ايشان کار اجرا و قلمزني توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقي ذو فن اصفهاني انجام گرفت.

نکته14

ضريح چهارم داراي 05/4 متر طول و 06/3 متر عرض و 90/3 ارتفاع و 14دهانه به نشان چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهره‎برداري از طلا و نقره و جواهرات .

نکته 15

پايه‎ها، ستون‎ها، کتيبه‎هاي سيمين با نقش‎هاي مختلفي در نهايت مهارت قلمزني شده بود. بين هر دو زاويه از پنجره‎هاي ضريح مقدس يک صفحه بيضي شکل از طلا، که مجموعاً به هيجده عدد مي‎رسيد و هر يک به وزن تقريبي پنجاه مثقال بود احاديثي درباره فضيلت زيارت حضرت رضا عليه السلام به خط حاج شيخ احمد زنجاني معصومي کتيبه نوشته شده است .

نکته 16

بر روي هر يک از دهانه‎هاي ضريح مقدس، از سمت پيش روي مبارک اسمي از اسماي چهارده معصوم عليهم السلام بر صفحه‎اي فيروزه نشان از طلا و به خط ثلث و به قلم مرحوم حاج شيخ احمد زنجاني معصومي مکتوب بود. در بالاي صفحات بيضي شکل، کتيبه‎اي از نقره به طور برجسته، سوره مبارکه هل اتي را به قلم همان کاتب در برداشت.

نکته 17

در چهار گوشه ضريح چهار خوشه انگور به عنوان نمادي از نحوه شهادت حضرت قرار داشت. بالاي کتيبه سوره مبارکه «يس» و بر لب ضريح چهل و چهار برگ از نقره ملمع بين چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روي صفحه مدور و محدب هر يک از آنها اسمي از اسماي حسني الهي به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ سفيد در زمينه لاجوردي مکتوب بود.

نکته 18

پس از گذشت بيش از چهل سال از نصب ضريح پيشين موجباتي همچون فرسودگي، و سست شدن پايه‎ها و ساختار ضريح و ساييدگي پوشش و روکش‎هاي نقره‎اي و طلايي آن، ساخت و نصب پنجمين ضريح را ضروري مي‎نمود.

نکته 19

به دستور مقام معظم توليت آستان قدس رضوي حضرت آية الله واعظ طبسي، از سال 1372 مطالعات و بررسي‎هاي مقدماتي ساخت ضريح آغاز گرديد، و به دنبال آن طرح‎هاي متعددي از طرف هنرمندان نامي کشور ارايه شد و نهايتاً توفيق طراحي ضريح نصيب استاد برجسته نگارگري کشور جناب آقاي فرشچيان گرديد.

نکته20

به منظور ساختن آخرين ضريح نخست بر اساس طرح موجود پايه‎ها و ساختار ضريح که ترکيبي از کار آهنگري و نجاري است توسط واحدهاي مربوطه در آستان قدس رضوي در نهايت استحکام انجام گرفت و ساختاري مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو براي نصب روکش‎ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترین وبلاگ برای همه ایرانیان و آدرس mizan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 106
بازدید کل : 69266
تعداد مطالب : 26
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



آمارگیر حرفه ای سایت

نیت کنید و اشاره فرمایید